Onze eigenwijze weg

Ons DNA

Gedragscode

Visie en beleid

De gedragscode geeft aan hoe we wel en niet met elkaar willen werken en gaat over normen en waarden en maatregelen die genomen kunnen worden. De gedragscode is voor alle medewerkers, stagiaires, vrijwilligers, cliënten en samenwerkingspartijen. Rondomzorg vindt het belangrijk dat cliënten hun leven zoveel mogelijk op een door hen gewenste manier vorm kunnen geven, waarbij gezondheid en veiligheid niet in het geding komt. Daarnaast willen we dat medewerkers veilig en verantwoord kunnen werken.

Houding

Cliënten en medewerkers gaan op een respectvolle wijze met elkaar om. Er heerst een veilige zorg-, werk- en leefomgeving voor cliënten en medewerkers. Privé en werk houden je gescheiden, ook op social media. Cliënten en medewerkers hebben een professionele werkrelatie met elkaar. Er zijn situaties waarin je 1 op 1 werkt en kwetsbaar bent.

Geen intieme (seksuele) relatie tussen cliënten en medewerkers, vrijwilligers en/of stagiairs. Mocht dat ontstaan dan maak je dit bespreekbaar. Kleding die gedragen wordt is gepast in de situatie. Denk aan schone kleding en geen aanstootgevende kleding tijdens je werk of dagbesteding.

Gedrag

Het is niet toegestaan om alcohol of drugs te nuttigen of onder invloed te zijn; tijdens het werk of zorgmomenten op onze locaties. We staan achter een rookvrije generatie, er wordt niet gerookt in of rondom onze panden of met cliënten. Het is niet toegestaan in het bezit te zijn van slag-, steek- of vuurwapens of alles wat als zodanig kan dienen, zowel in de woning van een cliënt als op een locatie van Rondomzorg.

Discriminatie op het gebied van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, huidskleur, lichamelijke of geestelijke beperking, nationaliteit, geslacht, seksuele voorkeur of op welke grond dan ook is niet toegestaan. Alle vormen van agressie zijn niet toegestaan. Dat gaat om fysieke, verbale en non-verbale agressie, pesten, manipuleren en seksueel geweld. Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet toegestaan.

Klachten en maatregelen

Indien op welke wijze dan ook cliënten of medewerkers de regels van de gedragscode overschrijden, mag je de werkzaamheden per direct stoppen uit veiligheidsoverweging.

Cliënten en medewerkers kunnen dan ons klachtenprotocol volgen met onder andere het recht op een vertrouwenspersoon voor personeel en medewerkers. Als iemand zich niet houdt aan deze regels, dan kunnen maatregelen worden genomen. Dit zou in uitzonderlijke situaties zelfs kunnen leiden tot ontslag (medewerker) of beëindiging van zorgovereenkomst (cliënt). Bij diefstal, agressie, grensoverschrijdend gedrag doen we aangifte.